Samtal mellan USA och Iran har tagit ett steg framåt efter ett nytt möte i Schweiz under söndagen. Medlare från Qatar och Pakistan uppger att parterna enats om en färdplan med målet att nå ett mer omfattande avtal inom 60 dagar. Samtidigt har hårda uttalanden från USA:s president Donald Trump skapat nya spänningar i processen.

Enligt uppgifter från förhandlingarna ska USA och Iran bland annat ha diskuterat kärnenergifrågan, situationen i Libanon och säkerheten i Hormuzsundet – en av världens viktigaste sjöfartsleder för oljeexport. Parterna ska även ha kommit överens om att skapa direkta kommunikationskanaler för att minska risken för militära incidenter.

Irans utrikesminister Abbas Araghchi har beskrivit samtalen som framgångsrika och talat om ”betydande framsteg”. Iranska medier rapporterar att vissa lättnader kring oljeexport och frysta tillgångar kan vara på väg, även om amerikanska företrädare ännu inte har bekräftat några konkreta eftergifter.

LÄS ÄVEN: Här är Trumps avtal med Iran – 14 punkter

Trots de påstådda diplomatiska framstegen har stämningen försämrats av flera uttalanden från Trump. Presidenten har varnat Iran för konsekvenser om landet fortsätter att störa sjöfarten genom Hormuzsundet eller om iranstödda grupper fortsätter sina aktiviteter i regionen.

Vid ett tillfälle rapporteras de iranska representanterna tillfälligt ha lämnat förhandlingsbordet efter Trumps kommentarer. Trump har samtidigt hävdat att USA är nära ett historiskt avtal med Iran och har tidigare beskrivit processen som inne i sina ”slutskeden”.

Förhandlingarna fortsätter

De pågående förhandlingarna sker mot bakgrund av den konflikt som under 2025 ledde till omfattande amerikanska och israeliska angrepp mot iranska mål, inklusive flera av landets viktigaste kärntekniska anläggningar. Trump har upprepade gånger hävdat att dessa anläggningar förstördes medan frågan om Irans framtida kärnprogram fortsatt varit en central punkt i de efterföljande förhandlingarna.

Under våren nåddes en vapenvila mellan USA, Iran och Israel men flera frågor har förblivit olösta. Bland annat har situationen i Libanon och kontrollen över Hormuzsundet återkommande hotat att få konflikten att blossa upp på nytt.

Tekniska arbetsgrupper väntas nu fortsätta förhandlingarna under veckan. Målet är att inom två månader nå en bredare överenskommelse som omfattar kärnenergifrågan, regional säkerhet och ekonomiska lättnader för Iran.

Trots de positiva signalerna bedömer flera bedömare att vägen framåt fortfarande är osäker, inte minst på grund av de återkommande verbala konfrontationerna mellan Washington och Teheran.

Fortsätter anrika uran

Inför söndagens förhandlingar uppgav Irans president Masoud Pezeshkian att landet inte kommer att avstå från sin rätt att anrika uran. Samtidigt hette det att Iran kan ge garantier för att landet inte har för avsikt att utveckla kärnvapen.

Trump är inte nöjd med hur media rapporterar om konflikten:

LÄS ÄVEN: Trump om avslutade Iran-kriget: ”Regimskiften fungerar nästan aldrig”