Ny forskning visar att snabbladdningsstationer för elbilar skapar lokala toppar i farlig luftförorening och förvandlar stoppen för påstådd grön energi till oväntade hälsorisker.

Snabbladdande skåp omfördelar sedimenterade partiklar genom kraftfulla kylfläktar vilket skapar lokala föroreningspunkter. Forskare vid UCLA mätte partikelmassan för partiklar (PM2,5) vid 50 laddstationer i Los Angeles County och fann koncentrationer från 7,3 till 39,0 mikrogram per kubikmeter – i närliggande stadsområden utan laddare ligger mätningarna på mellan 3,6 till 12,4.

Boven är inte själva elektriciteten utan de kraftfulla kylfläktarna inuti laddningsskåpen som kastar tillbaka fastnat damm, däckpartiklar och bromsskräp tillbaka till andningszonen runt din bil.

LÄS ÄVEN: Därför kommer din elbil vara värdelös till 2030

– Det finns ingen hälsosam mängd fina partiklar att andas in, och mängden runt snabbladdare för elfordon är ungefär dubbelt så hög som bakgrundsnivåerna, säger miljöhälsoprofessorn Yifang Zhu vid UCLA.

– Dessa partiklar är mindre än 2,5 mikrometer – tillräckligt små för att tränga djupt ner i lungorna och in i blodomloppet, vilket potentiellt kan utlösa hjärt- och lungproblem.

Foto: Pixabay

Enkla åtgärder

Föroreningarna koncentreras inom några meter från elskåpen men sjunker till normala stadsnivåer hundratals meter bort. Teslas superladdare dominerade studien men problemet påverkar alla högpresterande DC-snabbladdare. Precis som en dålig WiFi-signal har hälsorisken en skarpt definierad radie.

Lösningen att lägga till luftfilter i skåpens intag, höja luftinloppshöjden och undvika placering nära skolor eller lägenheter kan minska exponeringen dramatiskt. Vissa företag som amerikanska ChargePoint tillämpar redan höjda inloppsstandarder.

LÄS ÄVEN: Studie: Elbilar inte utsläppsfria