Sveriges Radio uppmärksammar invandrare som bott länge i Sverige men som inte får rösta i riksdagsvalet eftersom de saknar svenskt medborgarskap. En av dem är ”Johannes”, som säger att han känner sig exkluderad från samhället.

Inför valet den 13 september rapporterar Sveriges Radio om utrikesfödda personer som bott länge i Sverige utan att få rösta i riksdagsvalet. Orsaken är att de saknar svenskt medborgarskap.

Enligt SCB gäller det omkring 193 000 utrikesfödda personer som bott i Sverige i över 10 år utan att ha blivit svenska medborgare. En person som statsradion intervjuar är ”Johannes”, som bott i Sverige i 13 år men fått avslag på sin ansökan om medborgarskap tre gånger då han inte kan styrka sin identitet.

– Ja, jag är besviken att jag inte får välja vem min ledare kan vara, säger han till statsradion och fortsätter.

– Jag känner mig inte inkluderad även fast jag försöker integrera mig. Men jag känner att systemet försöker ta bort mig från integration.

Historikern Martin Ericsson på Lunds universitet säger att det är mycket ovanligt att länder låter icke-medborgare rösta i nationella val. Sverige följer därmed en internationellt etablerad princip, att den som vill rösta i riksdagsvalet ska vara medborgare i landet.

Val till kommuner och regioner omfattas dock inte av samma lagstiftning, där räcker att en invandrare varit folkbokförd i Sverige i tre år för att de ska få rösträtt.

LÄS MER: Ekeroth: Dra in rösträtten innan det är för sent