Det var partiet Socialdemokraterna, inte deras helägda bolag AiP Media, som beordrade skapandet av flera så kallade trollkonton i sociala medier. Det framgår av årsrapporter som Samnytt tagit del av.

Enligt årsrapporterna för AiP Media inleds en så kallad ”digital offensiv” under coronapandemin 2020. Och det är ägaren, alltså Socialdemokraterna, som betalar för den.

LÄS ÄVEN: Socialdemokraternas trollfabrik har fått över 120 miljoner i bidrag

”Bolaget har under året även fortsatt fått extra resurser från ägaren för att utveckla nya kanaler och metoder för att sprida journalistik digitalt till nya målgrupper”, står att läsa i årsrapporten för 2020.

Då framgår det än så länge inte vad det handlar om för satsning.

Skapade trollkonton

Men detaljerna kring partiets digitala offensiv utvecklas ju fler årsrapporter man läser. Av rapporten för 2021 blir det tydligt att Socialdemokraterna anser sig vara dåligt på sociala medier. Och att det därför vänder sig till sitt helägda bolag AiP Media för att göra något åt saken.

Faksimil

”Detta ger bolaget goda möjligheter till en offensiv satsning som syftar till att bryta den nuvarande svaga trenden”, står att läsa i årsrapporten från det året, där det svart på vitt poängteras att det är Socialdemokraterna som står bakom den.

Ytterligare ett år senare, 2022, berättas i årsrapporten mer precist vad den digitala offensiven utgörs av: ”Bland de titlar som publicerades inom ramen för denna satsning finns Morgon-Tidningen och Samtidigt i Sverige”, står att läsa i klartext i rapporten.

Faksimil

Samtidigt i Sverige är ett Facebookkonto som sprider så kallade memes om politiska meningsmotståndare. Morgon-Tidningen driver Instagramkontot ”Jävla uland”, som bland annat samarbetat med ett annat konto som spridit antisemitism.

LÄS ÄVEN: S-trollfabrik medger antisemitiska inlägg: ”Fullkomligt förkastligt”

Båda kontona uppfyller Socialdemokraternas egna kriterier för att vara så kallade trollkonton, och ingår i en miljö av liknande konton.

Flera heltidsanställda

Enligt årsrapporterna är det flera som arbetar heltid på den socialdemokratiska trollfabriken. Exakt hur många framgår inte, men enligt siffror från årsrapporterna handlar det sannolikt om majoriteten av de anställda på AiP Media.

LÄS ÄVEN: Socialdemokraterna har satsat över fem miljoner på trollfabriker

När Socialdemokraterna under 2023 halverar sitt stöd till den ”digitala offensiven”, så leder det till att två personer får andra arbetsuppgifter, medan en tredje medarbetare sägs upp på grund av arbetsbrist.

Enligt årsredovisningen för 2024 så fortsätter den ”digitala offensiven” även under det året, med ekonomiskt stöd från partiet. Det framgår emellertid inte hur många som arbetar med den idag. Däremot kan det utläsas av årsredovisningen för förra året att en journalist då sades upp, medan en ny medarbetare anställdes ”för att arbeta med digital produktion.”

Förutom de rent trollfabriksklassade sociala medier-kontona, så driver AiP Media även sajter som Morgon-tidningen och Politikkollen. De har också kritiserats för att det råder oklarheter om att det är Socialdemokraterna som står bakom dem. Dessutom sprider Socialdemokraterna politisk propaganda via dessa konton på ett sätt som misstänks bryta mot en ny EU-lag.

LÄS ÄVEN: Socialdemokraternas trollfabriker kan bryta mot lagen

Från socialdemokratiskt håll har det hävdats att AiP Media har så kallat ”redaktionellt oberoende”, och alltså inte styrs av partiet. Det är påståenden som motsägs av det som redovisas i årsrapporterna.

Samnytt

🔴 Vill du se fler granskningar under valåret?

Stötta tidningen så att vi kan fortsätta granska etablissemanget och berätta det andra medier utelämnar.

📦 Prenumeration: Se våra paket – klicka här
💸 Swish: Donera valfri summa till 123 083 3350
❤️ Andra sätt att stötta: Läs mer här