Att införa miljözon klass 3 i centrala Stockholm har inte varit populärt. För att försöka få med sig fler anlitade Stockholms stad så kallade influencers för att marknadsföra zonerna vilket nu lett till en JO-anmälan.
Genom kampanjen ville Stockholms stads trafikkontor nå ut med informationen så brett som möjligt Det hela gick ut på att man betalade influencers – internet-profiler med många följare – för att marknadsföra införandet av de utskällda och kritiserade miljözon klass 3.
En av av personligheterna som fick betalt är före detta skidskytten Björn Ferry som i en video på sina sociala medier gratulerade stockholmarna till zonen. Fler samarbeten var också planerade men blev aldrig av då miljözonen stoppades. Omkring 30 000 kronor betalade man var för inläggen.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Ifall allmänhetens inställning till zonerna blev mer positivt är oklart, dock resulterade kampanjen i att man blev anmälda till Justitieombudsmannen.

Politisk propaganda
Anmälan är gjord av oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) som menar att metoden gör att gränsen mellan information och politisk propaganda suddas ut.
– Jag upplever det här som ett direkt missbruk av skattepengar och det tycker jag är en principiell fråga som man behöver landa i – är det här ett lämpligt sätt att spendera människors skattepengar, säger han till statsradion.

Stockholms stad styrs av av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
Inläggen:
LÄS ÄVEN: Länsstyrelsen stoppade miljözon 3 – skyltar ändå uppe





