Många som röstade fram en blågul regering föreställde sig nog att det skulle bli slut på skattehöjningar i allmänhet och klimatsymboliska sådana i synnerhet. Den nya regeringen med Sverigedemokraterna har dock fortsatt i det rödgröna skattehöjarspåret och nu meddelar man att även den kritiserade flygskatten inte bara behålls utan chockhöjs.
Besvikelsen har varit stor efter valet i takt med att den blågula regeringskonstellationen meddelat det ena vänsterpolitiskt ekonomiska beslutet efter det andra. Man sänker inte biståndet, man gör inget åt moms och punktskatt på drivmedel, man rekordhöjer elskatten och inför dessutom en helt ny elskatt. Nu kommer också besked om en rekordhöjning av den kritiserade flygskatt som 2018 infördes på rödgrönt initiativ.
Samtliga nämnda skattebeslut har uppfattats som brutna vallöften. Så uppfattas nu även beslutet att inte bara behålla en flygskatt som man lovat att avskaffa utan dessutom att rekordhöja den. Tidöpartiernas höjning överstiger för ett enda år än vad de rödgröna höjde med i fyra separata årsbeslut under den senaste mandatperioden.
En bidragande orsak till att höjningen blir rekordhög är att skatten när den infördes av de rödgröna konstruerade så att den räknas upp automatiskt med inflationen. Det är något den nya regeringen valt att inte ändra på och inflationen är i år rekordhög, högre än under de fyra föregående åren tillsammans.
För långväga utlandsresor innebär flygskatten en extrakostnad på flygbiljetten på 461 kronor. För kortare utlandsdestinationer blir merkostnaden 288 kronor medan en inrikesresenär kommer undan med 69 kronor per resa. Höjningarna träder i kraft vid årsskiftet.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
LÄS ÄVEN: Regeringen chockhöjer elskatten – inför även helt ny elskatt
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.