Då kriminologen och feministen Nina Rung gick in på Coop möttes hon av en bild av en lättklädd kvinna i en reklam för iskaffe. I inlägg på sociala medier rasar hon över bilden och nu backar Coop.
”Jag vet inte riktigt hur ni tänkte här”, skrev Nina Rung i ett upprört inlägg på Instagram på söndagen om bilden på filmstjärnan Megan Fox.
”Året är 2025 och med det medialandskap och algoritmer som fullständigt ÖSER ideal, förväntningar och kroppsuppfattningar på tjejer och kvinnor så behöver inte ännu en plats vara full av dem”, fortsätter hon.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
LÄS ÄVEN: Kriminolog ifrågasatte gruppvåldtagen kvinnas berusningsgrad
”Det ska gå att handla sin mat utan att också behöva möta en avklädd kvinna med extremtypiska ideal, sexualiserande och objektifierande av kvinnokroppen. Det måste gå.”

I ett nytt inlägg på måndagskvällen meddelar Rung att Coop gett efter.
”Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget”, skriver hon.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger Nina Rung till TV4.
Till TV4 skriver Coop att de uppskattar när kunder hör av sig med feedback.
”Den allra mesta av den reklam eller kommunikation som finns i Coops butiker kommer från oss själva. En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det”, skriver de i ett mejl.
Tveksamma meriter
2022 väcktes frågor kring Nina Rungs akademiska meriter. Hon presenterades som kriminolog, genusvetare och barnrättsexpert men hade då bara en kandidatexamen i kriminologi och genusvetenskap från Stockholms universitet.
LÄS ÄVEN: Feministiskt initiativ förlorar platserna i Stockholms stadshus





