Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik, riktar skarp kritik mot Stegras planer på ett nytt stålverk i Boden. Enligt honom underskattar företaget både logistiska hinder och de tekniska utmaningar som följer av den nordsvenska vintern.
Blomgren ifrågasätter i en debattartikel i Epoch Times Stegras planer på att importera järnmalm från Brasilien via Luleå hamn, bara några mil från Boden. Han menar att hela idén vilar på osäkra antaganden: dels om hamnens kapacitet, dels om möjligheterna att transportera malmen vidare inåt landet. Om järnvägen inte klarar volymerna återstår lastbilstransporter – något som Blomgren beskriver som tveksamt ur både praktisk och miljömässig synvinkel.
Samtidigt lyfter professorn ett mer grundläggande problem: vintern. Han konstaterar torrt att ”det borde inte komma som en komplett överraskning att det blir is på Bottenviken på vintern”, men hävdar att denna självklara insikt tycks saknas i företagets kalkyler.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Få fartyg klarar isförhållanden
Blomgren hänvisar till en sjöfartskälla som påpekar att mycket få fartyg är byggda för att frakta tunga laster som malm genom istäckta vatten. De som finns är specialbyggda och dyra, och används i regel endast i regioner där isförhållanden är normen.
LÄS ÄVEN: Stort antal illegala utvisas efter razzia hos Stegra
Enligt Blomgren innebär detta att Stegra riskerar behöva chartra extremt kostsamma fartyg för hela sträckan från Brasilien – eller att genomföra omfattande omlastningar i isfria hamnar längre söderut. Man kan utgå från att omlastning av miljontals ton malm inte är gratis, konstaterar han.
Historik av problematiska vintervisioner
Professorn menar att detta inte är första gången Stegra, tidigare H2 Green Steel, har presenterat planer som inte tar höjd för vinterklimatet. Han påminner om företagets tidigare idé om att driva sin vätgasproduktion med el från havsbaserad vindkraft – trots att stora havsbaserade vindkraftverk aldrig byggts i områden som regelbundet fryser.
Som exempel lyfter Blomgren att det närmaste man kommit är små vindkraftverk i den finska hamnen Björneborg, skyddade och placerade på grunt vatten. De stora verk som Stegra skulle behöva utsätts däremot för betydligt hårdare påfrestningar.
Ett finländskt forskningsinstitut har uppskattat att isens rörelser kan belasta tornen med krafter motsvarande ”åtta jetmotorer från stora flygplan” – ett citat Blomgren använder för att illustrera orimligheten i projektet.
”Håll huvudet kallt” – med realism
Blomgren avslutar med att uppmana beslutsfattare att behålla lugnet men framför allt realism i bedömningen av Stegras projektidéer. Enligt honom riskerar bristande förståelse för klimatets praktiska konsekvenser att leda till beslut som vilar på orealistiska förutsättningar.
LÄS ÄVEN: Marken under Stegra skakar – behöver fler miljarder





