Socialdemokraternas partiledare har ofta framställt skatteplanering som något omoraliskt som skulle öka klyftorna. Samtidigt har Anderssons eget hushåll gjort precis det, nämligen flera aktiva val för att just sänka sin egen skatt.
Skatteplanering handlar om att företagare och privatpersoner organiserar sin ekonomi på ett sätt som minskar skatten – utan att bryta mot lagen. Det kan exempelvis innebära att välja rätt bolagsform, använda tillåtna avdrag, planera när inkomster tas upp eller strukturera ägande via holdingbolag för att möjliggöra skattefria försäljningar. Men detta går Magdalena Andersson till storms mot.
Bland annat kritiserade hon detta i en riksdagsdebatt när hon var finansminister och skyllde sedan på Moderaterna för att ”öka klyftorna” och för att vilja att de som tjänar mycket ska ha låga skatter.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Men enligt en genomgång av Smedjan har hennes eget hushåll använt just en sådan skatteplanering.
Skatteplanerade bort 800 000
Bakgrunden är Anderssons make, professorn i nationalekonomi Richard Friberg, som driver bolaget Friberg Economics AB. Bolaget används bland annat för konsultverksamhet, föreläsningar, bokproduktion samt musik- och scenkonst. Trots att bolaget sålt konsulttjänster har det enligt årsredovisningarna inte betalat ut någon lön de senaste fem åren.
I stället har pengar tagits ut som utdelning – en betydligt lägre beskattad form än lön. För egenföretagare är detta ett vanligt och lagligt sätt att ta ut pengar när bolaget har tillräcklig likviditet. Skatten på utdelning kan ligga på 20 procent, medan lön belastas med både arbetsgivaravgifter och inkomstskatt, samt statlig skatt vid högre inkomster.
Enligt Smedjans beräkningar har Magdalena Anderssons hushåll under de senaste fyra åren kunnat få upp till 1,3 miljoner kronor efter skatt genom utdelningar från makens bolag. Om pengarna i stället hade tagits ut som lön hade hushållet enligt samma beräkning fått drygt 500 000 kronor kvar. Det innebär att Anderssons hushåll, förmodligen med hennes goda minne, har skatteplanerat bort 800 000 som istället hamnade i deras fickor.
Inte heller agerade Andersson under sin tid som finansminister eller under sin korta tid som statsminister, för att ta bort dessa möjligheter till skatteplanering.
Kritiseras för hyckleri
På nätet kritiseras nu Magdalena Andersson och Socialdemokraterna för hyckleri. En person påpekar att hon och hela hennes regering tog ut fullt avgångsvederlag efter valet 2022, vilket de inte hade behövt göra.
En annan frågar sig om det ”överhuvudtaget finns sossar som lever som de lär?” medan en tredje skriver att ”Magdalenas hyckleri är vämjeligt. Sossar lever av att lura och bedra sina väljare. De gynnar bara sin egen elit!”
Magdalena Anderssons lön per månad är 157 000 kronor i egenskap av partiledare.
LÄS ÄVEN: Socialdemokraternas trollfabrik har fått över 120 miljoner i bidrag





