I veckan lanserade Sia Glass årets sommarvariant av sin klassiska glassbåt. Till kampanjen hade man reklambilder av en typ som alltfler stör sig på och ifrågasätter då många upplever det som politiskt korrekta pekpinnar. Företagets vd avfärdar kritikerna och vill inte ha dem som kunder.

I Sia Glass reklamkampanj har man en afrikansk man och vad som ska föreställa en vit fru samt parets barn – en kombination som blivit mer eller mindre standard i svensk reklam oavsett vad reklamen handlar om.

LÄS ÄVEN: OKQ8:s nya AI-reklam kritiseras för att ha för många vita: “White-as-fuck-people”

Då företaget gick ut med sin nya kampanj möttes man av stark kritik och uppmaningar till bojkott på sociala medier.

Foto: Sia Glass

Sia Glass vd Stefan Carlsson avfärdar kritiken.

– För vår del är det bara en självklarhet, det är så våra konsumenter ser ut. Det är svenskar, invandrare, andra generationens invandrare. Det är så vi väljer att fronta oss i all marknadsföring vi gör, säger han till Hallands Nyheter.

Attackerar kritiker

Att företaget gått ut med en typ av reklam som närmast blivit en parodi på reklambranschen själva, och en växande skara konsumenter tröttnat på, alienerar en stor del av befolkningen tycks inte bekomma Carlsson.

– Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna.

Peter Carlsson. Foto: Sia Glass

Kritiker är extremister

Enligt Carlsson är företagets grundtanke att man tror det bästa om människor oavsett var man kommer ifrån och att man har konsumentgrupper som är “väldigt, väldigt blandad”.

– Alla företag får väl alltid folk från olika extremsidor som bojkottar hit och dit. Då får de gärna göra det. Vi står för jämlikhet och social hållbarhet. Det är vår grundidé i hela verksamheten.

LÄS ÄVEN: Forskare: För många vita i reklam