Världen bygger fabriker för elbilsbatterier snabbare än elbilar säljs. En ny prognos pekar på att den obalansen kan bli dramatisk runt 2030 – och att USA är den region som riskerar att drabbas hårdast. Amerikanska bilbolag, som tidigare rusat in i elbilssatsningar, bromsar nu investeringarna i takt med att efterfrågan mattas av. Konsekvensen kan bli miljardförluster, nedläggningar och en allt mer osäker framtid för den unga amerikanska batteriindustrin. Northvolts krasch i Sverige kan växa till en global kris.
Den globala kapaciteten för produktion av elbilsbatterier väntas bli ungefär tre gånger större än behovet år 2030, enligt en ny rapport från konsultfirman AlixPartners. Det rapporterar bland annat Nikkei Asia.
I Nordamerika är gapet tydligast. Om alla planerade batterifabriker verkligen byggs och startar sin produktion kommer regionens kapacitet att fyrdubblas jämfört med i dag. En sådan expansion saknar stöd i den faktiska bilförsäljningen, menar Rohit Gujarathi, senior vice president på AlixPartners, som varnar för flera års överutbud på batterier.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Ford bromsar – efter miljardinvesteringar
Ford är ett av de tydligaste exemplen på hur amerikanska bilbolag nu omprövar sina planer. Företaget bygger för närvarande en massiv batterianläggning i Kentucky tillsammans med sydkoreanska SK On, en investering värd 5,8 miljarder dollar. Den första delen av fabriken är i drift och sysselsätter omkring 1 500 personer – en siffra som var tänkt att växa till 5 500 anställda till 2030.
Men tidsplanen har nu blivit vagare. Ford minskar sina elbilsinvesteringar efter flera år av förluster inom segmentet, och något startdatum för fullskalig produktion finns inte längre.
LÄS ÄVEN: Northvolts krasch ger skattehöjning
Bolagets finanschef Sherry House uttryckte i en kvartalsrapport: ”För mer än två år sedan drog vi ned vår planerade batterikapacitet med 35 procent.”
Wall Street Journal rapporterade nyligen att Ford till och med överväger att avsluta produktionen av sin eldrivna pickup F-150 Lightning – företagets flaggskeppsmodell. Batterierna för modellen tillverkas just i Kentucky, vilket innebär att en nedläggning direkt skulle hota jobb och lokala ekonomier.
GM och Panasonic gör samma bedömning
Ford är långt ifrån ensamma. General Motors aviserade nyligen att totalt 1 550 anställda får lämna bolagets batterijoint ventures med LG Energy Solution i Ohio och Tennessee. GM motiverade beslutet med ”långsammare elbilsadoption på kort sikt och en föränderlig regleringsmiljö”.

Japanska Panasonic, som driver en ny fabrik i Kansas, har ännu inte beslutat när full produktion ska inledas. Planen var tidigare att nå dit i slutet av räkenskapsåret 2026, men minskade beställningar från Tesla har satt käppar i hjulen.
Politiska tvärvändningar spär på riskerna
Kinesiska tillverkare dominerar världsmarknaden för elbilsbatterier med en marknadsandel på cirka 70 procent. För att konkurrera byggde den amerikanska Biden-administrationen upp ett system av skatterabatter och stöd, vilket lockade både amerikanska och utländska företag att investera tungt.
LÄS ÄVEN: Politikerna ändrade lagen – satsade pensionspengar på Northvolt
Men elbilsförsäljningen i USA växer inte i den takt bilindustrin räknat med. Den nya Trump-administrationen har dessutom avskaffat subventionerna för elbilsköpare och är på väg att rulla tillbaka de enligt många alltför hårda miljöregler som tidigare gynnat elektrifieringen. Resultatet: flera planerade projekt fryser inne eller läggs ner.
Ett tydligt exempel är T1 Energy (tidigare Freyr Battery), som helt övergett sina planer på en fabrik i Georgia. I september fanns fortfarande över 1 000 batterirelaterade projekt i olika skeden runt om i USA, enligt National Renewable Energy Laboratory – men allt fler riskerar nu att omvärderas.
Även Europa har känt av effekterna
USA är inte ensamt. I Europa märks konsekvenserna av minskat elbilsstöd redan tydligt. Den svenska batteritillverkaren Northvolt, leverantör till bland annat Volkswagen, har gått i konkurs som skakat om Sverige rejält och drabbat många hårt – ett tecken på att även europeiska satsningar är utsatta när efterfrågan sviktar.
Men bedömningen är att USA ligger mest illa till när det gäller överkapacitet – investeringarna varit enorma samtidigt som elbilsförsäljningen nu bromsar in kraftigt och politiken svängt tvärt. Det innebär risk för outnyttjade fabriker, stora förluster för bil- och batteriföretag, omfattande uppsägningar och regionala ekonomiska smällar, särskilt i områden som satsat tungt på elbilsproduktion.





