Som en del av EU:s körkortsdirektiv införs digitala körkort i Sverige 20230. Då blir det genom en app körkortet kommer kunna visas upp men de gamla fysiska blir ändå kvar.

Det nya direktivet innehåller EU-gemensamma regelförändringar inom flera områden, bland annat införande av digitalt körkort, lägre åldersgräns för behörighet B samt möjlighet att införa behörighet B1. Det är enligt Transportstyrelsen omfattande förändringar som påverkar många människor och många olika fordonsslag.

– Det dröjer flera år innan reglerna börjar gälla och nu påbörjas arbetet med att ta ställning till hur direktivet ska implementeras i Sverige, säger Pär-Ola Skarviken, utredare på Transportstyrelsen.

Vissa regler är obligatoriska att införa för alla medlemsstater och vissa regler är frivilliga. För majoriteten av reglerna gäller en införlivandetid på 3+1 år, alltså att medlemsstaterna ska ha införlivat de nya reglerna senast tre år efter att direktivet beslutats och att de nya reglerna ska tillämpas ett år därefter. Det här innebär att merparten av reglerna börjar gälla 2029.

Den kanske största skillnaden mellan det fysiska och digitala körkortet är att uppgifterna för det digitala automatiskt kommer uppdateras vid förändringar i vägtrafikregistret som förnyelse eller om körkortet återkallas. Samtidigt krävs en någorlunda modern smartphone för att den digitala varianten ska fungera.

– Det kommer inte enbart bli digitalt körkort framöver utan man kommer att kunna få välja, säger Pär-Ola Skarviken, utredare på Transportstyrelsen, till statstelevisionen.

Foto: Pixabay

Körkortsbehörighet (B1)

Körkortsbehörighet B1 ska ge rätten att köra ett fordon med totalvikt upp till 2 500 kg och där högsta hastigheten är begränsad till 45 km/h. Transportstyrelsens preliminära bedömning är att nuvarande fordonsbestämmelser behöver anpassas genom att det införs en ny fordonstyp i Sverige.

Körkortsbehörigheten B1 kommer att kräva godkänt kunskapsprov och körprov. Grundregeln är att man kan få behörigheten när man är 16 år. Medlemsstaterna har möjlighet att sänka åldern till 15 år men behöver då tillåtelse från EU-kommissionen. Innan kommissionen ger samtycke till detta ska de ha bedömt att en sådan sänkning av minimiåldern inte inverkar negativt på trafiksäkerheten.

B1-behörigheten riktar sig till ungdomar och ska vara giltig som längst till personen har fyllt 21 år.

Beledsagad körning

I direktivet finns ett nytt begrepp: beledsagad körning. Det betyder att det kommer att bli möjligt att ta B-körkort redan vid 17 års ålder. Men fram tills att ungdomen fyllt 18 år får de endast köra om de beledsagas av en person i det främre passagerarsätet, som kan ge dem vägledning under körningen. Beledsagaren ska vara minst 24 år,ha haft EU-körkort i minst fem år och inte fått det återkallat under den tiden.

Utöver det kan Sverige välja att införa beledsagad körning från 17 års ålder också för behörigheterna C1 och C (medeltung och tung lastbil). Det är i nuläget oklart hur Sverige väljer att göra med de högre behörigheterna.

Reglerna för beledsagad körning börjar gälla från och med den 26 november 2028.

Tyngre fordon ska kunna köras med behörighet B

Bilar upp till 4 250 kg (ej campingbilar/husbilar)

Om du haft B-körkort i minst två år kommer du att få köra en bil med totalvikt upp till 4 250 kg, om fordonet drivs helt eller delvis med alternativa bränslen, till exempel el eller biogas.

Efter en särskild utbildning, godkänt körprov eller både och får släpvagn kopplas till dessa fordon, förutsatt att totalvikten inte överstiger 5 000 kg.

Varje land bestämmer själva om man vill ha krav på utbildning, prov eller både och. Det är inte klart vad Sverige väljer ännu.

Reglerna för bilar upp till 4 250 kg tillämpas från och med den 26 november 2027.

Utökning för campingbilar/husbilar

Direktivet möjliggör även en utökning av B-behörigheten för husbilar upp till 4 250 kg efter en särskild utbildning eller ett godkänt körprov. Till husbilen kan även släp kopplas på, förutsatt att fordonskombinationens totalvikt inte överstiger 5 000 kg. Även här kan varje land själv välja om man vill ha krav på utbildning, prov eller både och. Det är inte klart vad Sverige väljer ännu. 

Flera möjligheter att häva automatvillkor

I dag får den som kör upp med automatväxlat fordon ett villkorat körkort som innebär att körkortet enbart gäller för automatväxlade fordon. För att bli av med villkoret krävs ett nytt godkänt körprov med ett fordon som har manuell växellåda. Samma grundkrav finns kvar i det nya direktivet, men där finns också ett nytt alternativ som gör det möjligt att slippa automatvillkoret genom att gå en särskild utbildning på ett fordon med manuell växellåda. Det är i nuläget oklart om Sverige väljer att införa en sådan utbildning eller inte.

Medicinska krav och undersökningar

Genom direktivet ställs krav på läkarintyg vid förnyelse av körkort för buss och lastbil (behörigheterna C, CE, C1, C1E, D, D1, DE eller D1E). I dag ställer vi i Sverige krav på läkarintyg vid förnyelse när körkortsinnehavaren har fyllt 45 år. I det nya direktivet gäller dock kravet på läkarintyg oavsett ålder.

Medlemsstater ska informera varandra om återkallade körkort

EU beslutade även om ”återkallelsedirektivet” i samband med beslutet om det fjärde körkortsdirektivet. Reglerna i återkallelsedirektivet innebär att medlemsstaterna inom EU ska informera varandra när någon får sitt körkort återkallat på grund av allvarliga trafikbrott, om återkallelsen gäller minst 3 månader. Medlemsstaten som utfärdat körkortet ska sedan se till att påföljden genomförs och gäller inom hela EU.