Sverige sticker ut när det gäller omsättningen bland rektorer som är ovanligt hög här jämfört med många andra länder. I en avhandling från Umeå universitet har man tittat närmare på orsakerna till att skolledare väljer att lämna sina jobb i så pass hög omfattning.
Resultaten visar att det framför allt är två krafter som påverkar beslutet att lämna sitt uppdrag: Fragmentering och press. Fragmentering handlar om svårigheter att prioritera och orientera sig i arbetet och kan uppstå genom institutionella villkor som lagar, läroplan och motstridiga förväntningar från olika intressenter. Den kan också uppstå genom organisatoriska villkor, exempelvis brister i det systematiska kvalitetsarbetet som den som driver skolan gör.
LÄS ÄVEN: Rektor beklagar sig över alltför svensk skola – vill ha mer mångfald
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Pressen beskrivs som rektorernas känsla av tvång och otillräcklighet där både verksamhetskrav och ledarskapskrav bidrar. Det kan röra sig om högt arbetstempo, stort ansvar för undervisningens kvalitet, begränsat mandat och svåra relationer till personal och vårdnadshavare.
– Det räcker inte att bara prata om generella arbetsmiljöfaktorer som krav, stöd och autonomi. I de här studierna har jag velat gå djupare och förstå vad som faktiskt händer i skolans kontext, säger Tobias Richard, doktorand vid Sociologiska institutionen och Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet.

Arbetsmiljö viktigt
I studien använde man sig också av enkätdata och registeruppgifter från Statistiska centralbyrån för att kunna följa upp vilka skolledare som stannade, bytte skola eller lämnade yrket helt under en ettårsperiod.
– Resultatet visade att arbetsmiljö har starkt samband med skolledarnas vilja att lämna arbetet och att deras vilja att lämna arbetet är starkt kopplat till att de byter arbetsplats och att lämna yrket helt, säger Tobias Richard.
Det ska inte finnas något samband mellan rektorers avgångar och skolans betygsnivå eller andelen elever med lågutbildade eller utrikesfödda föräldrar. Dock visade det sig att rektorer på skolor med fler elever per lärare i lägre utsträckning lämnade sitt arbete, vilket man tror har att göra med att fler elever leder till mer pengar vilket gör att skolan kan få mer resurser och bättre ekonomi.
LÄS ÄVEN: Utbredd otrygghet på skolor





