I dagarna har Vattenfall väckt uppmärksamhet med en ny reklamfilm – inte för dess budskap utan för vem som medverkar. Att ett svenskt statligt ägt bolag anlitar en amerikansk skådespelare känd från diverse Hollywood-filmer kan tyckas vara något udda och då Samnytt försöker ta reda på närmare detaljer kring projektet får vi inte mycket till svar.
I reklamfilmen gör Samuel L. Jackson reklam för den alltmer kontroversiella vindkraften. Enligt Vattenfall handlar det om att bredda bilden av vad vindkraft kan bidra med.
– För Vattenfall handlar det här initiativet om att ta ett bredare grepp och arbeta tillsammans med partner för att hitta innovativa sätt att använda vår elinfrastruktur i samexistens med naturen. Wind Farmed Seaweed Snacks visar att detta är möjligt. Och med en förespråkare som Samuel L. Jackson får vi möjlighet att dela det budskapet med många fler människor, säger Helle Herk-Hansen, miljöchef på Vattenfall.
LÄS ÄVEN: Vattenfalls vindkraft gick back 28 miljoner – delar ändå ut 20 miljoner till ägarna
Jackson påstås ha en passion för marint liv och vill vara med och utmana människors uppfattningar om vad ett vindkraftverk kan representera.
– För mig handlar det om den värld vi lämnar efter oss till nästa generation. Därför ville jag vara en del av det här samarbetet med Vattenfall. De här havsbaserade vindkraftsparkerna producerar inte bara fossilfri el, de skapar också en miljö för havslivet att växa i, som till exempel tång som hjälper till att återskapa den marina miljön. Det är att ta tänket till nästa nivå, säger Samuel L. Jackson.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Kampanjen lanseras på Vattenfalls alla huvudmarknader som Sverige, Finland, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.
Vill inte avslöja kostnaden
Att anlita en av Hollywoods största filmstjärnor för en reklamfilm lär inte ha varit billigt. Men Vattenfall vägrar avslöja något om vad Jackson har fått betalt. Då Samnytt frågar Vattenfalls pressavdelning får vi svaret att ”vi lämnar inte ut belopp om kostnaderna för kampanjen”.
Man motiverar produktionen med att ändamålet är så pass viktigt:
”Det finns förstås kostnader kopplade till att producera en kampanj som denna, men för att driva utvecklingen framåt i vårt arbete för ett fossilfritt liv måste vi tänka bortom det konventionella – både när det gäller innovation och kommunikation. Vi är glada över att samarbeta med Samuel L. Jackson eftersom han delar vår vision om en fossilfri framtid och vill använda sitt inflytande för att informera människor om potentialen och de mindre kända aspekterna av havsbaserad vindkraft. Vi lämnar dock inte ut några exakta belopp.”
LÄS ÄVEN: Vattenfall storsatsar på politisk korrekthet
På frågan hur man tog beslutet att ta in en amerikansk skådespelare för att göra en reklamfilm för svenska och nordiska förhållanden svarar Vattenfall:
”Vattenfall är ett internationellt energiföretag verksamt i nordvästra Europa. Kampanjen startade den 4 augusti och kommer att visas i köpta medier i Sverige, Tyskland, Nederländerna och Finland. Beslutet att samarbeta med Samuel L. Jackson är i första hand fattat av våra kommunikations- och varumärkeschefer. Anledningen är att han delar vår vision om en fossilfri framtid och vill använda sitt inflytande för att informera om potentialen och de mindre kända fördelarna med havsbaserad vindkraft.”
”Som en älskad skådespelare och popkulturikon kan han hjälpa oss att nå en bredare publik. Han är djupt engagerad i klimatfrågan och den värld han lämnar efter sig till unga människor. Han har också en lång historia av engagemang i social rättvisa och är respekterad i samhällsfrågor. Dessutom har han ett stort intresse för havet – han studerade till marinbiolog en gång i tiden.”
LÄS ÄVEN: Vattenfall: Elpriserna är för låga