Enligt en rapport från Skolverket har andelen elever i så kallad anpassad grundskola, det som tidigare hette särskola, stadigt ökat de senaste åren. I Stockholms län har mer än hälften av eleverna i anpassad grundskola utländsk bakgrund.
Anpassad grundskola är en skolform för elever som på grund av en intellektuell funktionsnedsättning inte bedöms ha förutsättningar att fullgöra sin utbildning i grundskolan. Andelen elever som går i anpassad grundskola har ökat kontinuerligt sedan läsåret 2016/17.
– Anpassad grundskola är en möjlighet för elever med intellektuell funktionsnedsättning att få en utbildning anpassad för deras behov. Bara de elever som enligt skollagen tillhör målgruppen ska dock tas emot i anpassad grundskola. Därför är det viktigt att veta mer om vad ökningen av elever i skolformen beror på, säger Anders Widholm, avdelningssamordnare på analysavdelningen på Skolverket.
Det är fler pojkar än flickor som går i anpassade grundskolan. Det nuvarande läsåret är två tredjedelar av eleverna pojkar och en tredjedel flickor. Andelen elever med utländsk bakgrund är också större i anpassad grundskola än i grundskolan.
LÄS ÄVEN: Allt fler barn i särskola
I anpassad grundskola utgör elever med utländsk bakgrund 45 procent av eleverna medan motsvarande andel i grundskolan är 27 procent. Sedan läsåret 2019/20 har antalet elever med utländsk bakgrund också ökat mer än antalet elever med svensk bakgrund.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
– Resultatet i vår rapport ger oss en bild av att andelen elever i anpassad grundskola ökar och att elever tas emot tidigare, men vi ser inte någon tydlig förklaring till varför. Det är viktigt att mottagandet i anpassad grundskola görs på ett likvärdigt och rättssäkert sätt. Detta är en viktig fråga att fortsätta följa, säger Anders Widholm.

Fanns inte för 20 år sen
I Stockholms län är det mer än hälften av eleverna i anpassad grundskola som har utländsk bakgrund.
Magnus Tideman, professor i socialt arbete med inriktning på funktionshinder på Marie Cederschiöld högskola i Stockholm, säger till statsradion att då man för 15-20 år sedan gjorde en liknande studie fanns inte denna överrepresentation bland elever med invandrarbakgrund.
Tideman tror att ökningen kan bero på att fler har flytt från krigsdrabbade och fattiga länder eller förändringar i den svenska skolan som blivit alltmer teoretiskt inriktad.
LÄS ÄVEN: Forskare larmar: Sveriges sjunkande IQ hotar demokratin