Swedbank är i blåsväder efter att ha nekat en asylsökande ung kvinna Internet-bank med hänvisning till att hon saknar grundläggande språkkunskaper i svenska eller engelska, något banken anser är en förutsättning för att förstå kundvillkoren och hantera bankärenden online. Diskrimineringsombudsmannen, DO, har nu fått in en anmälan om att pröva huruvida Swedbanks krav utgör olaglig diskriminering.

Swedbanks bankpersonal har instruktioner att kontrollera att den som ansöker om ett bankkonto, bankkort och Internetbank kan så pass mycket svenska eller engelska att de förstår vad det är för avtal de ingår och sedan kan förväntas klara av att hantera Internet-tjänsterna. Kravet innebär att migranter som kommer till Sverige

Gunilla Lejman – vars familj varit god man åt Samira, en ung asylsökande kvinna som nu uppnått myndig ålder och fått uppehållstillstånd men som av Swedbank nekats öppna Internetbank – kallar i ett uttalande till SVT bankens agerande för “en djup kränkning”.

Samira beviljades konto i banken och även bankkort. Däremot ansåg personalen på kontoret i Tranås att man tills vidare inte kunde låta Samira få tillgång till bankens Internet-tjänster eftersom hon varken förstår svenska eller engelska.

Samira vände sig då till sin tidigare gode man Gunilla och tillsammans gjorde de ett nytt besök på bankkontoret i tron att det var fråga om något missförstånd. Gunilla kunde inte föreställa sig att en bank har som krav på sina kunder att dessa hjälpligt ska kunna kommunicera på svenska eller engelska.

Något missförstånd var det emellertid inte fråga om. Personalen på banken upplyste Gunilla om att man måste ha vissa rudimentära språkkunskaper i något av de två språken för att få tillgång till bankens Internet-tjänster.

Gunilla lät sig inte nöja med svaret, utan begav sig till ett annat Swedbank-kontor i Mjölby. Men även där blev beskedet detsamma.

Enligt Gunilla blev Samira “väldigt ledsen”. Det “kändes inte bra” förklarar den tidigare gode mannen för SVT:s reporter och spekulerar i om Swedbank har planer på att börja neka även pensionärer eller funktionshindrade att bli kunder.

Josefine Uppling, som är presschef på Swedbank, bekräftar för SVT att bankens personal har instruktioner att försäkra sig om att kunden har förstått vad det innebär att använda deras tjänster. “Det handlar i grund och botten om kundens säkerhet”, förklarar hon.

Uppling uppger att Swedbank välkomnar en DO-prövning. Banken anser inte att de krav man ställer utgör diskriminering. Det gäller lika för alla.

Däremot kan hon tänka sig att se över bankens rutiner när det gäller hur personalens bedömningar av nya kunders språkkunskaper görs. Hon ber om ursäkt för om Samira känt sig diskriminerad och inte förstått att kravet som ställdes är generellt.

Samira fick senare öppna konto med Internet-tjänster i en konkurrerande bankkedja – oklart vilken – som inte ställer några krav på språkkunskaper i svenska eller engelska.