FOTBOLLSKRÖNIKA • Efter oavgjort mot Japan är Sverige vidare i VM och kommer att spela sextondelsfinal mot Frankrike eller Norge med lite reservation för vidare resultat. Oron inför matchen var att 1936 års OS-fiasko skulle upprepas när Sverige som storfavorit föll mot ett tappert kämpande japanskt lag som försvarade sin 3-2 ledning med näbbar och klor, åskådliggjort via Sven Jerrings klassiska radioreferat: ”Japaner, japaner, japaner”.

Faktum var att i slutskedet av matchen verkade Japan mest vara intresserat av att det oavgjorda resultatet skulle stå sig och lade sig på försvar då man ändå inte kunde vinna gruppen, vilket gav Sverige några målchanser i slutminuterna. Annars var slutresultatet rättvist då inget av lagen presterade några direkt farliga anfall förutom Japans mål som var en delikatess där en helt friställd spelare enkelt kunde rulla bollen i mål.

Sveriges mål, signerat Anthony Elanga, var ett överraskande precisionsskott vilket ställde en skymd japansk målvakt som reagerade lite för sent och bollen kunde borra sig in vid bortre stolpen. Potters startelva var den offensivaste hittills och när Isak Hien skadades i slutet av första halvlek och Lucas Bergvall kom in hade man äntligen samtidigt på plan svenska truppens fem mest offensivt kreativa spelare: Isak, Elanga, Gyökeres, Ayari och Bergvall där den sistnämnde hade mycket boll på mittfältet och framstår mer och mer som given i laget.

Japan gjorde första målet. Bild: Faksimil Youtube.

Hursomhelst måste försvarsspelet förbättras oavsett motståndet i nästa match. Man måste börja pressa bollhållaren tidigt redan vid mittlinjen så att man inte låter det andra laget lugnt och stilla ostört få stå och passningsspela på svensk planhalva. En svensk spelsabotör på mittfältet som bara jagar och stressar bollinnehavaren a la Håkan Mild i 94 års VM-lag skulle behövas, vem nu det skulle vara?

LÄS ÄVEN: Det glömda (gömda?) VM i fotboll

Sveriges troliga motståndare i nästa match är en av favoriterna till VM-titeln, Frankrike som möter Norge i sin sista gruppspelsmatch där oavgjort räcker för gruppseger. Skulle norrmännen vinna över Frankrike blir det ett nordiskt derby i sextondelen och chans för Sverige att få revansch för utspelningen i VM-genrepet. Dock är det lite tråkigt att bara ett nordiskt lag blir kvar till åttondelen men svenska laget har lite större chans mot Norge än mot Frankrike som verkar vara ostoppbara. Fredag kväll klockan 21.00 avgörs det vilket av lagen som Sverige får möta.

P.S Tydligen finns det en mikroskopisk chans att Sveriges nästa motståndare är Tyskland eller Schweiz, beroende på Fifa:s ranking av grupptreorna.