Efter Högsta domstolens friande dom mot klimataktivister riktar Transportföretagens säkerhetschef Per Geijer skarp kritik mot de ideologiskt motiverade silkesvantarna mot klimatextremisters brottslighet. Han menar att beslutet öppnar dörren för fler grupper att medvetet slå mot samhällskritiska funktioner – och efterlyser skärpt lagstiftning samt tydligare mandat för polisen. ”Måste vi vänta på att folk dör innan vi agerar?”, frågar han.
Enligt Per Geijer i en debattext i Tidningen Näringslivet skickar Högsta domstolens beslut om att friade klimataktivister från sabotage ”en farlig signal” som spelar de klimatkriminella i händerna. Han påtalar att de här elementen själva tolkar domen som ett grönt ljus för att på ett olagligt och samhällsomstörtande sätt fortsätta blockera vägar.
– Riskstadiet är redan passerat. Många har redan gjort utspel om att det nu är helt ok att protestera på det här sättet. De här individerna prövar sig fram och sniffar upp luckor i lagstiftningen där de kan agera.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Geijer betonar att en utebliven sabotagedom inte är detsamma som att aktionerna ska betraktas som försvarbara.
Samhällsfunktioner sätts ur spel
Geijer framhåller att blockader som stoppar ambulanser, flygplatser eller hamnar inte kan betraktas som ”oskyldiga protester” utan måste betraktas som vad de är: ”angrepp mot samhällets mest kritiska delar”.

Han menar att antingen måste sabotagebegreppet vidgas eller nya lagar införas för att stoppa aktivister som medvetet stör samhällsfunktioner:
– Om det här inte är sabotage, vad är det då? Det kan inte vara rimligt att det inte är straffbart att agera på det här sättet.
Risk för liv och stora samhällskostnader
Enligt Geijer handlar det inte bara om förseningar för privatbilister, utan även om livsfara, en fråga om liv och död om en ambulans med en verkligt svårt sjuk eller skadad person fastnar i trafiken när klimatextremisterna slår till.
LÄS ÄVEN: HD-domare om varför klimatextremister frias från sabotage: ”Var inte riktad mot ambulansen”
Han varnar också för de samhällsekonomiska konsekvenserna: förlorad arbetstid, missade intervjuer, uteblivna reparationer osv som sammantaget uppgår till ”enorma kostnader”. Att begå brott av det här slaget med klimatet som försvar menar Geijer ör ”orimligt”.
Tydligare mandat för polisen
Geijer efterlyser lagändringar som gör att polisen kan ingripa mer resolut mot klimatkriminella.
– Det vore rimligt om polisen kände att de hade ett juridiskt stöd att agera, för det handlar om allvarliga störningar. Jag menar inte att polisen ska vara våldsam, utan bara flytta på folk som sitter mitt på vägen.

Samtidigt betonar han att en balans måste hittas, att demonstrationsfriheten är självklar, men att inte skada kritiska funktioner i samhället också borde vara lika självklar när man iscensätter demonstrationer.
”Måste vi vänta på att folk dör?”
Geijer menar att aktivisterna rättfärdigar sina handlingar med att de tjänar ett högre syfte, något han ser som en farlig trend.
– På sikt vill ingen svara på remisser eller hålla på med tråkig politisk påverkan. På ett sätt kan man säga att metoderna alltmer liknar utpressning där ingen riktigt ansvarar för sina handlingar.
Han avslutar med en varning och fråga om vi måste vi vänta på att folk dör innan samhället agerar och lagstiftningen ses över.
Bakgrund: Friande dom och reaktioner
Högsta domstolen friade nyligen klimataktivister från sabotage efter att de blockerat E4:an i Solna 2022, där bland annat ambulanser försenades. Enligt justitierådet Stefan Reimer når aktionen inte upp till den nivå som krävs för sabotage, då lagen enligt hans personliga tolkning tar sikte på ”väldigt vitala samhällsintressen” som exempelvis vattenförsörjning eller militär infrastruktur.
LÄS ÄVEN: Ambulanspersonal varnar för livsfara när klimatextremister blockerar trafiken
Klimatextremisterna själva har jublat över domen och beskriver det som ”fritt fram att sätta sig på motorvägar”. Miljöpartiet har kallat HD:s hantering av politiskt klimatkriminella”en seger för demokratin”, medan bland annat Sverigedemokraterna varnat för att straffen inte avskräcker utan behöver skärpas.
Ambulanspersonal: ”Utsätter medvetet människor för fara”
Ambulanssjuksköterskor som fastnade i blockaden menar att tio minuters försening kan vara skillnaden mellan liv och död.
– De utsätter människor för fara – medvetet – och tycker att deras sak står över andra människors, sade en av dem i en intervju med Samnytt
Även opinionsskribenter, såsom Samnytts Kent Ekeroth, har kritiserat domen hårt och kallat den ”ett rättsligt haveri” där demonstrationsfrihet på ett helt orimligt och gränslöst sätt satts framför samhällsordning.
LÄS ÄVEN: Ekeroth: “HD:s friande dom mot klimatextremisterna är ett rättsligt haveri”