Ett fartyg lastat med omkring 3 000 fordon, inklusive 800 elbilar, övergavs tidigare i veckan i Stilla havet efter att en brand brutit ut ombord. Händelsen understryker den ökande brandrisken som elbilar medför för den globala sjöfarten – särskilt på trånga biltransportfartyg där litiumjonbatterier kan utlösa svårsläckta bränder.

Lastfartyget Morning Midas, som var på väg från Kina till Mexiko med flera tusen fordon ombord, fattade eld på tisdagen cirka 480 kilometer söder om Adak Island i Alaska. Enligt den amerikanska kustbevakningen observerades rök från ett av däcken, där också elbilarna var placerade.

LÄS ÄVEN: Fartygsbrand tros ha startat i elbil

Fartygets besättning påbörjade släckningsarbete men kunde inte få branden under kontroll, uppger det brittiska rederiet Zodiac Maritime i ett uttalande. Alla 22 besättningsmedlemmar evakuerades till ett närliggande handelsfartyg. Räddningsinsatser och bärgning har inletts, men fartyget är fortfarande övergivet till havs. Det rapporterar Bloomberg.

Litiumjonbatterier växande brandrisk

Branden ombord Morning Midas aktualiserar en oro som växer inom sjöfarten: risken med att transportera elbilar. Fartyget bar omkring 800 eldrivna fordon, vars litiumjonbatterier kan fatta eld vid skador eller överhettning – och när de väl gör det är bränderna extremt svårsläckta.

Bild: Faksimil Youtube (USA:s kustbevakning).

Till skillnad från traditionella bränder kräver elbilsbränder betydligt mer vatten – upp till 30 000 liter per fordon – för att kyla ned batterierna. De kan dessutom utvecklas snabbt genom så kallad “termisk rusning”, där en brand i ett batteri triggar andra i närheten att fatta eld.

LÄS ÄVEN: Brinnande elbilar – en mardröm till sjöss

Den trånga, stålklädda miljön på ett biltransportfartyg gör situationen ännu farligare. Brist på ventilation, tätt packade fordon och svåråtkomliga utrymmen kan leda till att branden sprider sig explosionsartat.

Flera uppmärksammade incidenter

Det här är inte första gången elbilar misstänks ha spelat en roll i fartygsbränder. År 2022 fattade det Panama-registrerade fartyget Felicity Ace eld i Atlanten med omkring 4 000 lyxbilar ombord, varav flera elbilar. Trots ihärdiga räddningsförsök sjönk fartyget.

LÄS ÄVEN: Storbrand vid anläggning för batteriåtervinning

Ett år senare, i juli 2023, brann det nederländska fartyget Fremantle Highway, som transporterade cirka 3 000 fordon. Enligt nederländska myndigheter fanns även då ett stort antal elbilar ombord.

Säkerhetsarbetet släpar efter

Enligt försäkringsbolaget Allianz är den globala sjöfarten dåligt rustad för att hantera elbilsbränder. I en rapport från maj lyfter bolaget att elfordonens ökande andel i fordonsflottan kräver nya säkerhetsrutiner, både vid lastning och vid brandbekämpning ombord.

Bild: Faksimil Youtube (USA:s kustbevakning).

LÄS ÄVEN: Försäkringsbolag i bråk om miljontals kronor efter elbilsbrand

Säkerhetsorganisationer har börjat agera. Förra året publicerades nya riktlinjer för hur bränder ombord biltransportfartyg bör hanteras, särskilt med tanke på riskerna kopplade till elbilar. Trots detta visar händelsen med Morning Midas att implementeringen av dessa åtgärder fortfarande är otillräcklig.

Många passagerarfärjor som tar ombord bilar har också infört restriktioner för hur mycket laddning batterierna får ha. Elfordon med fulladdade batterier kan avvisas och nekas köra ombord.

Fortsatt utredning väntas

Det är ännu oklart vad som orsakade branden ombord Morning Midas, och det har inte säkert bekräftats att elbilar låg bakom brandens uppkomst även om det mesta tyder på det. Rederiet har inte kommenterat vilka bilmärken eller modeller som transporterades. Utredningen kommer att granskas noga, inte minst av fartygsägare, biltillverkare och försäkringsbolag som nu ser ett växande hot mot både säkerhet och ekonomi.

LÄS ÄVEN: Cykelbatteri exploderade – flera till sjukhus