Under förespegling av att undersöka svenskarnas inställning till en bojkott av USA gör statstelevisionen upprepade ansträngningar för att föra ut budskapet till allmänheten så att fler kan hörsamma det senaste politiskt korrekta dekretet.
Sedan Donald Trump tog över som president i Vita huset har han tillsammans med bland andra Elon Musk försökt återställa och normalisera landet efter Joe Bidens administrations misskötsel av exempelvis de öppna gränserna. Men att följa lagar och inte låta illegala invandrare, varav många är kriminella, härja fritt är att gå alldeles för långt tycks många svenskar anse.
Lika illa har man lärt sig att man ska tycka om Musk som bistår med att krympa och effektivisera den amerikanska statsapparaten och dess enorma slöseri samt utrota korruptionen.
LÄS ÄVEN: Tre av tio svenskar bojkottar amerikanskt
På SVT bidrar man mer än gärna med att föra ut budskapet med den illa dolda agendan att få fler att bojkotta amerikanskt. Enligt statstelevisionen handlar det om “en effekt av en förändrad amerikansk utrikespolitik”, medan budskapet från de flesta som får komma till tals i intervjuerna brukar kunna sammanfattas med att “Trump är dum”.
I SVT:s reportage heter det bland annat att bojkotten är till för att “ta ställning i värdegrundsfrågor” och att “han är ju inte klok”.
Kan byta ut colan
Enligt en undersökning som Ekonomihögskolan i Lund har genomfört kan 42 procent av de som köpt Coca-Cola under de senaste tolv månaderna tänka sig att byta produkt. Det är en siffra som Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan, ser som anmärkningsvärd.
Intresset för en app där man kan se var olika varor härstammar ifrån är hög. 63 procent säger sig vilja ha en sådan.
LÄS ÄVEN: Ekeroth: “USA-bojkott en uppvisning i konformitet”