Fenomenet med jobbansökningar från personer som egentligen inte vill ha jobbet i fråga är ett problem som växer för svenska företag och arbetsgivare och som kräver allt större resurser att handskas med.
Det är ansökningar från arbetslösa som endast är ute efter att upprätthålla sin a-kassa, och måste visa upp en aktivitetsrapport, som översvämmar svenska företag. Samtidigt skriker flera branscher efter arbetskraft.
En av de drabbade är Annelie Petersén, vd och ägare av Bonvings Skor AB, som har reagerat på att det är så oengagerat.
– Öppnar man cv:t är det många gånger inte särskilt starkt, även för äldre personer, utan innehåller ofta sporadiska anställningar. Sedan brukar det vara cirka tre rader om dem själva, som att man är glad och positiv, säger hon till Tidningen Näringslivet.
LÄS ÄVEN: Många på a-kassa medan företagen skriker efter arbetskraft: ”Märkligt”
Inte sällan får Petersén ansökningar där personen motiverar att hon ska anställa honom eller henne med att jag hon kan få bidrag för det. En annan vanligt förekommande sak är att språket i ansökningarna skiljer sig kraftigt mot språket under en intervju på plats.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
– Jag har kunnat se när en ansökan är skriven av en handledare. När jag väl kallar in personen så motsvarar inte det skrivna språket hur personen pratar. Det är stor språkförbistring eller ett fattigt ordförråd. Det behöver inte vara att personen är av en annan nationalitet, utan handlar generellt om när språkbruket skiljer sig mot vad som står i ansökan, säger hon och fortsätter:
– Då behöver jag lägga tid på att intervjua en person där det som har stått i mejlet inte stämmer. Det är inte samma person som har skrivit ansökan som kommer till intervjun.

Växande problem
Petersén upplever situationen som frustrerande och det bristande engagemanget och att de utnyttjar systemet gör henne ledsen. Hon vittnar också om att problemet har växt under den senaste tiden.
Inte heller hos Arbetsförmedlingen tycks det råda någon större arbetslust. Inte en enda gång under de senaste 20 åren har Arbetsförmedlingen ringt Petersén och kollat ifall en person faktiskt varit på en intervju.
LÄS ÄVEN: Kris i flera branscher när arbetslösa avvisar serviceyrken