Miljöpartiets båda språkrör Daniel Helldén och Amanda Lind uppmärksammas i sociala medier för en bild där de poserar vid ett dieseldrivet lok.

Det är i mitten av augusti som Daniel Helldén och Amanda Lind genomför en ”turné” med Inlandsbanan. Bilder från resan läggs senare upp i partiets sociala medier, och används i partiets kampanjande för satsningar på järnväg i Sverige.

– De hade bokat de här biljetterna via vår ordinarie bokning till ordinarie pris, så vi kände faktiskt inte till den här turnén innan, berättar Inlandsbanans vd Otto Nilsson för Samnytt.

Otto Nilsson. Foto: Pressbild Inlandsbanan

– Sedan hörde de av sig och frågade om de fick komma på besök på vårt huvudkontor. Vi var inte inblandade i det här mer än att de var och besökte oss.

Diesellok

Under besöket hos Inlandsbanan passar de båda språkrören på att låta sig fotograferas i och vid ett av företagets lok.

– Vi har vårt huvudkontor i samma byggnad och när de var på studiebesök hos oss så ville vi visa våra lokaler. Då såg de ett lok därinne. Men det loket används inte för persontrafik, det används för godstrafik, förklarar Otto Nilsson.

Foto: Instagram

Loket av TMZ-typ som MP-topparna poserar vid är byggt i Sverige, av Nohab i Trollhättan 1970. Det drivs med diesel, något som många påpekar i sociala medier.

Att åka med ett dieseldrivet tåg kan ifrågasättas ur så kallad klimatsynpunkt, då utsläppen av koldioxidutsläpp från en sådan resa är jämförbara med utsläppen från en bensin- eller dieseldriven bil.

Viktigt meddelande

Innan du scrollar vidare och läser vår journalistik gratis har vi ett viktigt meddelande

Samnytt har på grund av minskade intäkter tvingats skära ned på verksamheten och står även inför flera rättsprocesser mot vänsteraktivister. Samnytt har inget statligt stöd och ytterst begränsade reklamintäkter. Vi är helt beroende av våra läsares stöd. Om du vill att vi ska fortsätta existera som tidning ber vi om din hjälp.

Ägna en minut åt att bli prenumerant! Klicka HÄR för att välja prenumerationsnivå eller swisha valfritt belopp: 123 083 3350, så hjälper du till i kampen mot etablissemanget.

Drivs med HVO

Otto Nilsson påpekar emellertid att de italienska Y1-diesellok som används till persontrafiken drivs på ett mer ”klimatsmart” bränsle.

– Persontågen kör vi faktiskt på HVO. Det är väl det bästa, säger han.

– Sedan erbjuder vi att använda HVO även till våra godståg, men då HVO är bra mycket dyrare så väljer inte godskunderna att lägga till det.

Persontrafiken på Inlandsbanan pågår från midsommar fram till sista augusti. Det är möjligt att åka hela vägen från Mora till Gällivare, med byte i Östersund. I genomsnitt har varje avgång ett 50-tal resenärer, eller totalt 15 000 för hela säsongen.

Samnytt har sökt Miljöpartiet.

LÄS ÄVEN: EXKLUSIVT: Forskare förklarar: Därför räddas inte klimatet – trots högre dieselpris