Fartyget Ruby med 20 000 ton ammoniumnitrat från Ryssland är på väg mot svenska farvatten. Anledningen är att fartyget har problem, just nu bogseras, och vill gå in i Östersjön.
– Fartyget har åtminstone ännu inte ansökt om nödhamn i Sverige, säger Kustbevakningens informatör Mattias Lindholm.

Det 183 meter långa Maltaregistrerade faryget avgår från Kandalaksja på den ryska Kolahalvön den 22 augusti. Lasten: 20 000 ton ammoniumnitrat på väg till Kanarieöarna.

Men när fartyget passerar norr om norska Nordkalotten råkar det ut för en storm. Det söker skydd i den norska hamnen Tromsö den 1 september.

Explosiv last

Det är först efter att fartyget anlöpt hamnen som de norska myndigheterna blir varse dess last. Ammoniumnitrat kan användas till tillverkning av sprängmedel och var den kemikalie som vållade den kraftiga explosionen i Beiruts hamn sommaren 2020.

LÄS ÄVEN: VIDEO: Kraftiga explosioner i Libanons huvudstad – över 100 döda, tusentals skadade

Under stormen har fartyget drabbats av skador på såväl skrov, roder som propeller. Ruby behöver repareras, men det kan inte ligga kvar i Tromsö med den livsfarliga lasten. Det bogseras därför ut en bit i fjorden, utanför Tromsö, vilket Maritime executive rapporterat om.

Grafik. Bild: Google maps/Marine traffic/Norska Försvarsmakten

Efter ett antal dagar för ankar, på säkert avstånd från staden och de runt 70 000 människor som bor där, fortsätter fartyget söderut längs den norska kusten. Det bogseras av bogserfartyget Amber II, även det registrerat på Malta.

Under onsdagen passerar det utanför Bergen, och har då sällskap av såväl den norska Kustbevakningen som den norska fregatten Roald Amundsen.

Vill in i Östersjön

Just nu befinner sig Ruby söder om Norge. Och det vill in i Östersjön.

– Den uppgift som finns är att destinationen är Klaipèda i Litauen. Men vi kan inte säga med säkerhet att det är dit det kommer att gå, eftersom det har problem med sin framdrift och styrförmåga. Det skulle kunna innebära ändringar i den rutten, säger Kustbevakningens informatör Mattias Lindholm till Samnytt.

Mattias Lindholm. Foto: Kustbevakningen

Ruby kommer dock sannolikt inte passera genom Öresund.

– Fartyg med stort djupgående måste gå genom Stora och Lilla Bält i Danmark. Öresund är nämligen inte lika djupt, säger Lindholm.

Vet ni hur stort djupgående det här fartyget har?

– Det känner vi till.

Litauen säger nej

Ruby har som sagt uppgett att dess nya destination är hamnstaden i Litauen. Men regeringen i Vilnius vill inte ha med fartyget att göra. Åtminstone inte så länge den är lastad med 20 000 ton ammoniumnitrat, vilket i Litauen jämförs med sprängkraften i Hiroshimabomben under andra världskriget.

– Den lasten kommer inte tillåtas i hamnen, säger premiärminister Ingrida Šimonytė.

Under tiden fortsätter fartyget med den explosiva ryska lasten långsamt mot svenska farvatten. Med oklar destination.

Litauens premiärminister Ingrida Šimonytė. Bild: Litauens regering/Google maps

– Det finns andra hamnar som kan bli aktuella. Eller så kan något inträffa som bidrar till ökad skyndsamhet, det vill säga ett nödläge uppstår. Men fartyget har åtminstone ännu inte ansökt om nödhamn i Sverige, säger Mattias Lindholm.

Och om Ruby närmar sig svenska territorialvatten, så kommer Kustbevakningen möta upp det med egna fartyg.

– Eftersom det är något som avviker från den normala sjötrafiken, så behöver vi ha en följning för att kunna ingripa om något inträffar. Då har vi snabbare responstid än om vi är någon annanstans, säger Lindholm.

”Väldigt vanligt”

Mattias Lindholm betonar också flera gånger att ammoniumnitrat i sig inte är en avvikande last.

– Ammoniumnitrat är väldigt vanligt i våra transporter i svenska vatten. Det sker dagligen på sjön, på väg och järnväg. Vi har många hamnar som hanterar ammoniumnitrat, påpekar han.

Därför att det används till gödsel?

– Konstgödsel är ett av de vanligaste användningsområdena.

Men just att fartyget är på väg från Ryssland med en sådan last, och dessutom nu vill in i hamnen i Klaipèda istället för ryska Kaliningrad ger upphov till konspiracistiska spekulationer i sociala medier.

– Jag kan inte redogöra för de valen eller önskemålen, men det är inte ovanligt att fartyg som behöver reparation uppsöker en helt annan hamn än den de var på väg till. Det beror på vilka varvsavtal man har och vad rederiet har för tankar, säger Mattias Lindholm.

– Det behöver inte betyda någonting, men det är något som vi noterar och följer.