Sverige är ett av världens mest jämställda länder och anses vara kanske det bästa landet i världen för kvinnor, ändå finns en utbredd otrygghet speciellt bland många yngre kvinnor. Ett tecken på att något inte står rätt till i den förment feministiska utopin är att efterfrågan på så kallad tjejtaxi finns och växer. Vad säger bolagen som tillhandahåller denna slags tjänst själva? Det har Samnytt tagit reda på.

Att gå ut på stan och festa och sedan ta sig hem var länge en tämligen okomplicerad process, men under senare år har det alltmer förknippats med risker för att bli utsatt för sexuellt våld. Därmed föddes idén om en taxiservice för kvinnor med enbart kvinnliga chaufförer.

LÄS ÄVEN: AVSLÖJAR: Alla taxichaufförer som våldtar kunder är invandrare

Enligt Brottsförebyggande rådets trygghetsundersökning i fjol ökar andelen av befolkningen som inte känner sig trygga då de vistas ute på kvällen och allra värst är det för unga kvinnor – i åldrarna 16-19 uppger nästan varannan kvinna att man inte är trygg utomhus kvällstid.

Många är så pass rädda att de beväpnar sig och undviker att åka taxi ensam. Just taxiproblematiken är dock något som skapat något av en ny marknad. Ett företag som erbjuder tjejtaxi är TaxiDennis i Kristianstad:

Då en del känner sig otrygga när de åker taxi, så finns det möjlighet att vid bokningen önska att taxi-resan körs av en kvinnlig chaufför. Vanligtvis körs dessa turer med vår rosa-folierade taxi, som är lätt att hitta för kunden och som alltid körs av en kvinnlig chaufför. I undantagsfall kan vi tvingas att köra turen med ett annat fordon.

– Vi vet att det finns taxibolag som erbjuder tjejtaxi, i bland med en hel massa preferenser för att man ska få åka, till exempel endast förbokning, minst en i sällskapet ska vara tjej osv, men vi upplever att det har varit svårt att hitta sin ”tjejtaxi”, säger Jessie på TaxiDennis till Samnytt.

– När jag började köra taxi 2018 så upplevde jag att många ensamma tjejer/kvinnor/damer blev positivt överraskade över att det var en kvinnlig chaufför. Man hade en fot inne i baksätet när man insåg att jag inte var en man. “Men du är ju kvinna, då vågar jag sitta fram!”

Kvinnliga taxichaufförer är en bristvara så hon säger sig förstå förvåningen. Strax under tio procent av alla utfärdade taxilegitimationer i Sverige innehas av kvinnor, plus att det förmodligen är ett ganska stort antal som inte kör taxi trots det.

– Som kvinnlig taxichaufför fick jag ganska snabbt höra skräckhistorier om att sitta i framsätet. Allt från trevande händer på låren, att föraren ”ska hjälpa” passageraren att öppna framdörren och sträcker sig förbi passageraren, samtidigt som man touchar brösten, eller erbjudande om att ta ”betalt” i lägenheten…

LÄS ÄVEN: Fejk-taxi i Stockholm lurar kunder på pengar

– Jag har även haft tjejer/kvinnor som berättat om att de blivit utfrågade om sexuella erfarenheter och favoritställningar. Gissa om det finns en stor otrygghetsfaktor i att som ensam kvinna kliva in i en bil, med en vilt främmande man! Det är vi ju uppfostrade att inte göra! Och nu talar vi inte om svarttaxi!

Sticker ut

Någonting behövde uppenbarligen göras och 2020 föddes idén med en rosa tjejtaxi som är lätt att hitta på stan. Man kallar den dock inte för “tjejtaxi” då vem som helst får åka med men alltid med en kvinnlig chaufför.

– Efterfrågan har inte varit jättestor, men den sticker ju så klart ut! Vi har absolut kunder som efterfrågar den, till sina döttrar, mammor, systrar, flickvänner osv. En del vill ha den taxin specifikt till tjejfester, möhippor eller bröllop. Vi har också kunder som inte får ihop livspusslet och där vi hämtar eller lämnar ensamåkande barn till skola/fritids/nattis eller olika fritidsaktiviteter.

Då man börjat gå över till så kallade Londontaxibilar, där föraren sitter helt avskilt från passagerarna, har man inga planer på att utöka konceptet i dagsläget.

Yngre ensamma kvinnor

Ett annat företag som erbjuder tjejtaxi är Taxi Allians, även det i Kristianstad. Här är reglerna för att åka med den kvinnliga chauffören lite striktare – åtminstone en av totalt fyra passagerare måste vara en kvinna. Det måste också vara en kvinna som bokar resan.

I nuläget erbjuder man tjejtaxi främst på fredags- och lördagskvällar men då man är sex tjejer som turas om att köra ska chansen att få en kvinnlig chaufför även under andra tider vara god.

hemsidan beskriver man skälet till att man erbjuder tjänsten så här:

För att vi märkt att det finns en efterfrågan. Vi får redan idag frågan om vi har kvinnliga förare, frågan kommer både från tjejer själva men även från oroliga föräldrar som känner sig extra trygga då det är en tjej som kör deras barn till eller från krogen t.ex.

Taxi Allians tjejtaxi har funnits sedan 7-8 år tillbaka. Ägaren Ulf Börkell berättar för Samnytt att man hade desto fler förfrågningar i början men då deras kunder känner sig trygga med företagets alla duktiga chaufförer så har detta minskat.

Enligt Börkell är det framför allt yngre ensamma kvinnor som efterfrågar tjänsten.

Trygghet och lugn

Ytterligare ett koncept är Taximammi och Co i Stockholm som består av en grupp kvinnliga taxichaufförer anställda inom olika godkända taxibolag som gått samman och erbjuder sina tjänster. Enligt Cathrine Lind, som ligger bakom idén, finns en efterfrågan på kvinnliga taxiförare från vissa grupper.

– Det innebär att om man har ett önskemål om en särskild förare, kan boka genom webbsidan. Allt betalas som vanligt i bilen med kort, ungefär som om du har tagit en taxibil via någon taxistolpe, säger hon till Samnytt.

Att det skulle finnas en speciell grupp som efterfrågar kvinnliga förare upplever man dock inte, utan det handlar mer om att “man vill ha en förare som inte kör som en galning, kommer i tid och ser till att allt fungerar”.

– Det är allt från ungdomar till äldre. Män som kvinnor, ingen skillnad. Det som oftast är gemensamt är just att de flesta ska iväg till Arlanda eller kanske något sjukhus. Man vill helt enkelt vara säker på att det verkligen kommer en taxibil. Vi kör alla som vill boka oss oavsett vem det är och till samma pris för alla.

Hon är inte förtjust i utvecklingen med taxi som beställs via appar då det inte ger samma trygghet att en bil verkligen dyker upp. Många vittnar om att det ökar risken för diverse fel, som att bilarna ställer sig på fel upphämtningsplats, eller att det avbokas flera gånger innan man hittar en förare som till slut dyker upp.

– Det följer alltså en klar osäkerhet med i bagaget så att säga. Så är det så att man vill till Arlanda och vill verkligen veta att man kommer fram i tid, så bokar man inte direkt efter apparna och då kommer behovet att hitta en trygg bokningstjänst för seriösa förare.

Kurs i samtalsterapi

Ytterligare ett problem är att många appförare “kör som galningar” för att hinna med så många resor som möjligt för att kunna gå runt ekonomiskt.

– Passagerarna vill ha trygghet, lugn och känna att de inte satt sin egna säkerhet på spel eller att man inte kommer fram i rätt tid. Det är de passagerarna som efterfrågar vår service. Är det så att man även nämner att det går bra med en manlig förare så har vi självklart seriösa kollegor som vi kan skicka i det fallet det händer.

Cathrine Lind har dessutom gått ett steg längre för att se till att kunderna får en angenäm upplevelse – för att få verktyg att bättre hantera svåra samtal med vissa passagerare har hon gått en kurs i samtalsterapi.

Uppskattade du den här artikeln?

Stötta Samnytts arbete med en prenumeration – det tar bara en minut!

 Klicka för att se prenumerationserbjudanden.
 Den som vill stötta genom Swish kan skicka valfri donation till: 123 083 3350 
 Vill du hellre donera på andra sätt finns mer information om det här

LÄS ÄVEN: AVSLÖJAR: Alla taxichaufförer som våldtar kunder är invandrare