På grund av EU-krav är samtliga dieselsorter i Sverige är på väg att ändras. Det innebär bland annat att blankdieseln blandas ut med HVO.
EU:s utsläppskrav innebär att Sverige måste få ned koldioxidutsläppen ytterligare och misslyckas det kan vi få böter som skattebetalarna får stå för.
Redan nu får den som tankar blankdiesel i Norrland även HVO i tanken. I södra Sverige genomförs förändringen i mars.
En ökad mängd HVO i dieseln ska få ned koldioxidutsläppen.
LÄS ÄVEN: SVT trycker på för dyrare bensin och diesel
– Det som väntas för både bensin och diesel är ju en ökad reduktionsplikt från första juli. Då höjs båda från sex till tio procent då kommer det behövas mer HVO i diesel för att nå detta, säger Lennart Olsson, drivmedelsexpert på Circle K.
De som tankar blankdiesel gillar det rena bränslet men HVO påstås vara näst intill lika bra som vanlig diesel. Inblandningen kommer att göras på alla dieselsorter medan raps tas bort ur vanlig diesel, B7.

Gynnar alla
På Preem har man redan tagit bort rapsen och gått över till HVO i B7, vilket påstås göra att den då får samma egenskaper som blankdieseln.
– Vår B0 (blankdiesel) innehåller HVO. Det är samma med B7, den vanliga dieseln, där har vi valt att blanda in HVO så att den får samma egenskaper som blankdiesel, säger Mattias Holmqvist, presschef på Preem, till Carup.
Anders Johansson, depåchef på bränslebolaget Skoogs Tank, tror att HVO-inblandningen kommer att gynna alla. Samtidigt konstaterar han att den är sämre på att klara kyla på grund av vikten.
LÄS ÄVEN: Regeringens beslut: Rejält höjt pris på bensin och diesel