När Eva Andersson, 79 år, bad om kräm med mjölk till frukost fick hon i stället en tallrik med kattmat. Det allvarliga misstaget, som inträffade i Norrköpings kommuns hemtjänst, berodde på allvarliga språkliga kommunikationsproblem med den invandrade personalen – något Eva kämpat med länge. ”Jag tycker det är så jobbigt när vi inte kan konversera med varandra”, berättar hon.

Eva Andersson har haft hjälp av hemtjänsten i drygt två år på grund av sin lungsjukdom. Men en morgon i slutet av juni fick hennes förtroende för omsorgen en rejäl törn. Då hon bad personalen om att få kräm med mjölk till frukost fick hon något helt annat – en skål med kattmat. Det rapporterar Expressen.

– Jag sa till direkt att det här är ju kattmat, det kan jag inte äta. Då gick personalen ut i köket och fotograferade i kylskåpet, berättar Eva.

För att förklara skillnaden mellan människomat och djurmat tvingades Eva peka ut rätt mat på bilden från kylskåpet. Verbal kommunikation på svenska fungerade inte med den anställde. Inte heller bildspråk i form av att kattmaten har ett stort kattansikte på förpackningen var tillräckligt för att personalen skulle förstå.

Språksvårigheter ett återkommande problem

Eva beskriver situationen som frustrerande, och det var inte första gången hon upplevde liknande problem. Hon menar att bristfälliga, för att inte säga obefintliga språkkunskaper hos vissa i personalen gör vardagen allmänt osäker.

– Det var ju språksvårigheter. Jag tycker det är så jobbigt när vi inte kan konversera med varandra, säger hon.

Eva berättar att det ofta händer att hon inte blir förstådd av personalen på grund av deras otillräckliga kunskaper i svenska, något som påverkar både trygghet och självständighet negativt.

Kommunen: ”Olyckligt misstag”

När Eva kontaktade Norrköpings kommun om det inträffade, upprättades en avvikelserapport. Men någon lex Sarah-anmälan – som görs vid allvarliga missförhållanden – blev det inte.

– Medarbetaren har förklarat att hen [sic] missförstod vad omsorgstagaren sa. Det är ett olyckligt misstag som har inträffat, säger Anette Asplund, verksamhetschef för hemtjänsten i Norrköpings kommun.

Asplund hävdar i motsats till Eva att incidenten är exempel på något mycket ovanligt. I varje fall har det inte tidigare rapporterats inom kommunens hemtjänst att klienterna serverats kattmat.

– Det är en jätteovanlig och enskild händelse. Vi har inte haft några andra kända incidenter av den här typen i vår verksamhet, säger hon.

Behov av förbättring – rutiner ses över

Enligt Asplund säkerställer kommunen i rekryteringsprocessen att personal har tillräckliga kunskaper i svenska språket. Men hon medger att händelsen – att anställda inte kan skilja på människomat och kattmat – visar på behov av att kunskapskraven höjs.

– Vi behöver fånga upp den här typen av signaler och jobba individuellt med medarbetarna. Att kunna tillräckligt god svenska för att kunna utföra sitt arbete är ju ett grundkrav, säger hon.

Den här påsen förstod hemtjänstpersonalen inte innehöll kattmat, utan serverade 79-åriga Eva som frukost. Bild: Privat.

För Eva är det inte bara så att språksvårigheterna leder till enstaka misstag – de påverkar hela hennes vardag negativt. Händelsen med kattmaten blev droppen som fick henne att slå larm.